انواع کابل مسی

دریافت آخرین اخبار دنیای سیم و کابل

  • خرید انواع شیر برقی کتابی + قیمت
  • انواع شیر برقی ۲-۲ و کاربرد آنها
  • آشنایی با کابل آلومینیوم و مشخصات آن
  • انواع کابل مفتولی و نیمه افشان رسانا
  • خرید سیم و کابل با برند رسانا کابل

انواع کابل مسی

۸ بازديد
۱ ۰
در صنعت کابل و کابل سازی معمولا از هادی های مختلفی از جمله مس، آلومینیوم و ... استفاده می شود. در گذشته بیشتر کابل ها مسی آلیاژی بودند، اما با گذشت زمان و افزایش قیمت مس، کابل های آلومینیومی بیشتر نمایان شدند. از طرفی وزن کابل آلومینیومی در مقایسه با کابل مسی مشابه بسیار کمتر است. اگر بخواهیم تعداد مشخصی آمپر را از کابل مسی و آلومینیوم عبور دهیم، آلومینیوم انتخابی کابل باید از نظر اندازه و قطر بزرگتر از نمونه مسی باشد.


انواع کابل مسی


تاکنون هیچ فلزی برتر از مس در میان انواع مختلف یافت نشده است که بتواند در زمینه های انتقال نیرو تا این حد قدرتمند باشد. امروزه انواع کابل مسی (سیم مسی) به همراه نمونه های آلومینیومی دو بازوی قدرتمند در صنعت کابل و شبکه های برق رسانی مورد توجه قرار گرفته اند که قابل مقایسه با آنها نیست. اما کابل مسی با مزایایی مانند غلتش پذیری، چکش خواری، استحکام کششی و غیره، حتی نسبت به کابل آلومینیومی، توسط همه ترجیح داده شده و مورد تایید است.
انواع کابل مسی را می توان بر اساس ویژگی های ساختاری و عایق مورد استفاده در آنها به دو دسته مختلف تقسیم کرد که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.


انواع کابل مسی بر اساس ویژگی های ساختاری:


کابل مسی را می توان بر اساس ویژگی های ساختاری به هادی کلاس 1، هادی کلاس 2، هادی کلاس 5 و 6 تقسیم کرد. مشخصات سازه شامل وزن کابل، مقطع، شکل، نوع هادی، کاربرد، ولتاژ پله، نوع نصب و غیره. نمونه های بالا از کابل مسی را ایجاد کرده اند که در بسیاری از موارد به عنوان کابل مسی با رسانای کلاس یک، کابل تک سیم نیز نامیده می شود.علاوه بر این، هادی کلاس 2 کابل با عبارت کابل رسانا نیمه تابشی منظم کابل نیز نامیده می شود.


انواع کابل مسی با توجه به نوع عایق:


عایق هایی که روی کابل های مسی قرار می گیرند گاهی PVC هستند و گاهی اوقات در مواقعی که به استحکام بیشتری نیاز است از XLPE استفاده می شود. به هر حال، این پوشش ها مقاومت بیشتری به مس می دهند و آن را برای میدان هایی مانند فضاهای باز، ناودان زیرزمین کابل، زمین، داخل آب، مجهز و آماده برای مبارزه آماده می کنند. علاوه بر این، بسیاری از مراکز از قدرت و مقاومت بالا از نوع کابل مسی بهره می برند مانند نیروگاه ها، مراکز توزیع برق، دستگاه های صنعتی و ....


قیمت کابل مسی


در مورد قیمت کابل مسی نمی توان نظر دقیقی داد.قیمت مفتول روکش دار مسی بر اساس عناصری مانند نوع پوشش، سطح مقطع، ضخامت پوشش، وزن، برند و ... تعیین می شود. وزن سیم لخت اغلب قیمت آن را تعیین می کند. قیمت کابل مسی بر اساس قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید آن مانند خود مس فلزی و مواد پلیمری مانند PVC تعیین می شود. البته قیمت فلز مس همیشه در قیمت کابل موثر است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.