بوبین کنتاکتور چیست و چه کاربردی دارد

دریافت آخرین اخبار دنیای سیم و کابل

  • خرید انواع شیر برقی کتابی + قیمت
  • انواع شیر برقی ۲-۲ و کاربرد آنها
  • آشنایی با کابل آلومینیوم و مشخصات آن
  • انواع کابل مفتولی و نیمه افشان رسانا
  • خرید سیم و کابل با برند رسانا کابل

بوبین کنتاکتور چیست و چه کاربردی دارد

۲۴ بازديد
۰ ۰
یک قطعه الکتریکی که در مدارهای الکتریکی به منظور قطع و وصل مدار استفاده می‌شود، کنتاکتور نام دارد. می‌توان گفت یک کلید مغناطیسی است که مجهز به سه کنتاکت اصلی قدرتمند بوده و برای ارتباط دستگاه‌ها و تجهیزات الکتریکی به شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته دارای تعدادی کنتاکت کمکی نیز هست که در طراحی مدار فرمان کاربرد دارد. کنتاکتور متشکل شده از دو هسته ثابت و متحرک است که با عبور جریان از هسته، میدانی مغناطیسی تولید می‌شود. اگر در نیروی این میدان تغییری مشاهده شود باعث تغییر وضعیت کنتاکت‌ها شده؛ این قطعه در دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که دائما باید با قطع و وصل شدن مدار روشن و خاموش شوند.

کنترل و فرمان مدار با استفاده از کنتاکتور اشنایدر


کنتاکتور اشنایدر در دو سری D و F طراحی شده که کنتاکتور های سری D با جریان 9 تا 150 آمپر و کنتاکتور سری F از 115 تا 800 آمپر تولید می شوند. کنتاکتور (Contactor) یک کلید مغناطیسی است که برای قطع و وصل، کنترل و فرمان الکتریکی و کلیدزنی یک مدار قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. کنتاکتور چند تیغه باز و بسته دارد که با وصل جریان برق AC و DC به دو سر بوبین آن عمل می کند و تیغه های باز را بسته و تیغه های بسته را باز می کند. با قطع جریان بوبین، به واسطه فنرهای تعبیه شده داخل کنتاکتور، تیغه ها به حالت اولیه باز می گردد.

بوبین کنتاکتور اشنایدر


کنتاکتورها به لحاظ جریان دارای دو قسمت مجزا هستند:
جریان قسمت بار که جریان تغذیه بار را عبور می دهد.
جریان قسمت تحریک کویل که جریان تحریک بوبین کنتاکتور اشنایدر را جهت مغناطیسی شدن آن عبور می دهد. قاعدتاً جریان بار، وابسته به ولتاژ شبکه و ولتاژ مورد نیاز بار است. ولی ولتاژ قسمت تحریک کنتاکتورهای اشنایدر الکتریک می‌تواند ۲۴، ۴۸، ۱۱۰، ۲۲۰ و ۳۸۰ ولت از نوع DC یا AC یا حتی مستقیماً از ولتاژ خط باشد.
البته تأمین جریان تحریک بوبین توسط ولتاژهای DC برای کنتاکتورها مناسب‌تر است. در صورت دسترسی به ولتاژ DC، استفاده از آن برای بوبین کنتاکتور اشنایدر پیشنهاد می‌گردد.

منبع : www.bargheleo.ir
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.